In maart 2008 stond er al een artikel in de NRC met een recensie van het boek Langzaam door Frankrijk en wij gebruikten de vernieuwde 4e druk.

De N7 of Route Nationale 7 (ook wel Route Bleue genoemd) begint midden in Parijs en eindigt na zo'n 1000 km bij de Italiaanse grens in Menton.

In 1955 werd het nummer Route nationale 7 door Charles Trenet (bekend van zijn wereldhits Douce France en La Mer) op de plaat gezet.

Etappes Etappe 1 Etappe 2 Etappe 3 Etappe 4 Etappe 5 Etappe 6 Etappe 7 Etappe 8 Etappe 9 Etappe 10 Etappe 11 Etappe 1 Etappe 2 Etappe 3 Etappe 4 Etappe 5 Etappe 6 Etappe 7 Etappe 8 Etappe 9 Etappe 10 Etappe 11
De schrijvers van het boek Langzaam door Frankrijk verdelen Route Nationale 7 in 11 etappes die door een muisklik te vinden zijn op internet.

In december 2014 waren we al bij de Notre Dame in Parijs bij Point Zéro des Routes de France geweest ... het startpunt van onze reis over de N7.

Half mei reden we het eerste stuk door Frankrijk over de péage naar het Château van Pierrefonds en daarna langzaam over de N2 richting Parijs.

Onze N7-reis begon bij de Cathédrale de la Résurrection in Évry (1995) en we reden naar Fontainebleau over de Carrefour de l'Obelisque (1780).

We bezochten Barbizon, een kunstenaarsdorpje en zijweg-tip uit de N7-gids en vonden de Auberge Ganne, waar vroeger de artiesten logeerden.

In Fontainebleau maakten we een lange wandeling door de prachtige tuinen en door het grote park en vergaten de bijzondere Allée Napoléon niet.

Bij Fontenay in de Notre-Dame de la Route uit 1954 tekenden we het gastenboek en brandden een kaarsje voor een veilige reis (Guidez-Nous).

In Montargis maakten we de fietstocht Le Circuit des Ponts geheten, langs de zeventien bruggen waaronder de passerelle Victor Hugo van Eiffel.

We lunchten in de Brasserie de la Poste die (in tegenstelling tot het Grand Hôtel dat nu Ibis is) haar belle-époque glorie heeft weten te behouden.

In het Relais du Miel in Mormant-sur-Vernisson hangt de retrosfeer van de N7 en men speelt er handig in op de nostalgie naar de route du soleil.

Het Pont Canal de Briare is een vernuftige constructie van Eiffel die de Loire in 1896 overbrugt en daarmee een gevaarlijke rivierkruising vervangt.

In Pouilly-sur-Loire gaan we naar de Cave Coopérative langs het oude tracé van de N7 voor een proeverij van de beroemde wijn Pouilly - Fumé.

Bij restaurant Les 200 Bornes (bij kilometerpaaltje 200 vanaf Parijs) kregen we een bijzonder Formule buffet voor € 13,50 (boissons non compris).

We reden de berg op naar wijnstadje Sancerre en terug over de zesentwintig stenen bogen van de 430 m lange Route Touristique de Saint-Satur.

In het vestingstadje Decize kwamen we in een grote kermis terecht en we moesten tussen de attracties door rijden om bij de camping te komen.

Onze volgende halte op de route des vacances was de stad Moulins waar we koffie dronken in het prachtige klassieke Le Grand Café uit 1898.

Tijdens een stadswandeling zien le Triptyque de Moulins en het oude Hôtel de Paris dat al vermeld werd in de eerste rode Michelingids uit 1900.

Het oude tracé van de N7 loopt dwars door het stadje Lapalisse en we volgen de slinger van blauwe mozaïek die er de Route Bleue symboliseert.

In La Pacaudière zagen we het historische monument Le Petit Louvre waar de namen van de beroemdste passanten in de trap gebeiteld staan.

Vanuit de camping in Villerst gingen we op de fiets het stadje Roanne verkennen en 's middags konden we er voor de allereerste keer zwemmen.

We hadden een mooi uitzicht op de Gorges de la Loire en over de stuwdam en het meer van Villerest op een berg bij een reusachtige zonnewijzer.

Door de aanleg van de stuwdam in de rivier de Loire in ViIllerest bij Roanne kwam het Château de la Roche in 1983 midden in de rivier te staan.

We reden over de Col du Pin Bouchain met 760 m het hoogste punt van de N7 en na de lange afdaling van 6% verlieten we de N7 vlak voor Lyon.

We besloten langzaam over de routes national naar het noorden te rijden door de wijngebieden van de Beaujolais en de Bourgogne naar Mâcon .

We stonden op camping municipal en konden de stad langs de Saône gemakkelijk op de fiets bereiken voor de grootste attractie het Houten Huis .

We reden met de auto naar het stadje Bourg en Bresse om de beroemde kip met de blauwe poten uit die streek la reine des volailles te proeven.

We reden terug over een deel van de Route des Vins de Bourgogne en langs de Roche de Vergisson en de indrukwekkende Roche de Solutré.

Na enig zoeken vinden we in het stadje Chardonnay het (Engelse) restaurant Le Chardon waar we kunnen lunchen en lokale wijn mogen proeven.

Op advies van de eigenaresse rijden we naar Domaine Talmard Gérald voor de bekroonde Mâcon Chardonnay 2014 en de Chardonnay Cremant .

Tijdens een hittegolf bleven we een paar dagen op Camping du Pâquier Fané in Chagny en vooral omdat er een piscine municipal in de buurt was.

Ik mocht het zwembad niet in met mijn eigen zwemshort en moest terug naar de camping om het reserve bikinibroekje van Jeanneke op te halen.

Gelukkig koelde het in de avond iets af en we fietsten naar de gezellige avondmarkt in Chagny met een live band en veel folkloristische dansen.

We gingen met de trein naar Beaune waar we de markt bekeken en de Visio Train 2000 namen voor een rondrit door de stad en de wijngaarden.

We aten lokale specialiteiten: jambon persillé, escargots, coq au vin en boeuf bourguignone, dronken Haute Côte de Beaune en namen kaas toe.

Bij wijnproeverij Caveau Bouchard Aîné & Fils kozen we het Parcours des Cinq Sens: horen, zien, ruiken, voelen en vooral veel wijnen proeven.

We bleven slechts één nachtje op de ANWB gekeurde camping St. Nicolas in Choiseul omdat alleen het zwembad de moeite waard bleek te zijn.

Camping Municipal de Metz-Plage is een drukke doorgangscamping aan de Moezel op loopafstand van het prachtige centrum van de binnenstad.

We wandelden door de stad en bezochten de overdekte markt en de Cathédrale Saint-Etienne met de meeste glas-in-lood ramen van Frankrijk.

We reden naar België (Bonjour Carrefour - Hallo Jumbo) en bleven nog twee dagen op camping Domaine Provincal de Wégimont in Soumagne.

Het eerste deel van de route is bijzonder goed bevallen en volgend voorjaar gaan we het tweede deel van de N7 (Langzaam door Frankrijk) rijden.